lördag 16 mars 2013

Morfologisk medveten

Just nu tar jag en paus i mitt pluggande. Om en dryg vecka ska jag ha tenta. Då ska jag kunna besvara frågor som:

1.Vilken roll spelar morfemen för elevers läsinlärning och läsutveckling?
2. Vilken betydelse har elevens ordförråd, kunskap om syntax, prosodi och pragmatik för läsinlärningen och den fortsatta utvecklingen mot läsflyt och läsförståelse?

Dessutom ska jag kunna ca 40 ords betydelse, som t.ex prefix, suffix, kontext, interpunktion, homograf, homonym, grafem, morfem, syntax, ortografi, syntaktisk medvetenhet, pragmantisk medvetenhet, semantisk medvetenhet. Dessa ord är visst viktiga att kunna om jag i framtiden ska jobba med läs och skrivutveckling i åk f-3. Jag undrar om jag kommer komma ihåg orden när tentan väl är gjord...

 
 
Senare ikväll ska vi på Maria Lindfors 40-års kalas. Det ska bli så trevligt. Barnlöst ska det visst vara. Tur vi har mormor och morfar nära och att Annaclara passade på att åka till Hemavan just den här helgen. Så då är det väl läge att nattsudda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar